A picture
A picture

Navigace

Obsah

Životní situace

« Zpět na Strom životních situací

Nesrovnalosti při poskytování poštovních služeb

3. Pojmenování (název) životní situace

Nesrovnalosti při poskytování poštovních služeb

4. Základní informace k životní situaci

Poštovní služby se dělí na základní a ostatní; není vyloučeno, že provozovatelé poskytují i další - nepoštovní služby.

Základními poštovními službami jsou služby definované v § 3 zákona č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon o poštovních službách), ve znění pozdějších předpisů:
  • dodání poštovních zásilek do 2 kg,

  • dodání poštovních balíků do 10 kg,

  • dodání peněžní částky poštovním poukazem,

  • dodání doporučených zásilek,

  • dodání cenných zásilek,

  • bezúplatné dodání poštovních zásilek do 7 kg pro nevidomé osoby,

  • služby plynoucí z mezinárodních závazků.

Bližší technické specifikace základních poštovních služeb jsou stanoveny ve vyhlášce č. 464/2012 Sb., o stanovení specifikace jednotlivých základních služeb a základních kvalitativních požadavků na jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů.

Ostatními poštovními službami jsou ty poštovní služby, které nespadají pod vymezení základních poštovních služeb, ale jedná se o činnost prováděnou podle poštovní smlouvy, která zpravidla zahrnuje poštovní podání, třídění a přepravu poštovní zásilky prostřednictvím poštovní sítě a je prováděna za účelem dodání poštovní zásilky příjemci.

Někteří provozovatelé poštovních služeb poskytují i nepoštovní služby, např. SIPO, provádění důchodové služby, problematiku datových schránek, Czech POINT nebo např. finanční či bankovní služby, které jsou poskytovány Českou poštou, s.p.

Při řešení stížností na tyto nepoštovní služby není dána působnost Českého telekomunikačního úřadu a věc je řešena postoupením na příslušný orgán státní správy, příp. poučením stěžovatele.

V případě, kdy provozovatel poštovních služeb poštovní službu neposkytne, nebo ji poskytne vadně, je zákazník (odesílatel, adresát, v některých případech i příjemce) oprávněn podat u provozovatele reklamaci; podrobnosti týkající se toho, jakým způsobem, kde a v jakých lhůtách uplatnit reklamaci a lhůty pro její vyřízení jsou podle zákona povinnou náležitostí poštovních podmínek konkrétního provozovatele.

V některých případech (typicky u poškození zásilky či úbytku jejího obsahu) je zapotřebí součinnosti adresáta či jiného příjemce, od kterého je zpravidla vyžadováno, aby v případě, že takovouto zásilku převzal, do určité přiměřené lhůty (často v řádech dnů) předložil zásilku včetně obalového materiálu provozovateli k posouzení práva na náhradu škody a k posouzení její výše.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Kterýkoliv zákazník provozovatele poštovních služeb.

Seznam provozovatelů poštovních služeb, oznámených Českému telekomunikačnímu úřadu, je k dispozici na internetových stránkách Českého telekomunikačního úřadu.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Zákazník se se svým problémem obrátí na Český telekomunikační úřad - ten celou záležitost posoudí; je-li to zapotřebí, zajistí její přešetření u provozovatele poštovních služeb, příp. bude vůči provozovateli poštovních služeb postupovat v rámci svých kompetencí daných zákonem o poštovních službách či zákonem o ochraně spotřebitele.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Na Český telekomunikační úřad se lze obrátit se stížností, dotazem či podnětem libovolným způsobem (písemně, elektronickou poštou, faxem, telefonicky nebo osobně).

V případě, že provozovatel poštovních služeb nevyhoví reklamaci či nevyřídí reklamaci ve lhůtě, je odesílatel nebo adresát oprávněn podat u Českého telekomunikačního úřadu návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace, a to nejpozději do 1 měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace nebo marného uplynutí lhůty pro její vyřízení; po této době právo uplatnit námitku zanikne.

Návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace musí splňovat náležitosti pro podání dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů - musí být tedy zřejmé, kdo podání činí, které věci se týká a čeho se domáhá.

Podání je možné učinit písemně nebo ústně do protokolu u místně příslušného odboru Českého telekomunikačního úřadu anebo v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem.

Podání je možné učinit i pomocí jiných technických prostředků (dálnopis, telefax, prostřednictvím veřejné datové sítě), v takovém případě je však zapotřebí podání do 5 dnů potvrdit písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem.

Elektronické podání lze učinit také datovou zprávou, která je opatřena uznávaným elektronickým podpisem, nebo která je odeslána do datové schránky Českého telekomunikačního úřadu (identifikátor a9qaats).

Návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace podléhá správnímu poplatku (viz níže).

8. Na které instituci životní situaci řešit

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Českému telekomunikačnímu úřadu je třeba poskytnout všechny dostupné informace, příp. i písemné doklady, jež se daného případu týkají.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou stanoveny; je však možné využít formuláře dostupné na internetových stránkách Českého telekomunikačního úřadu.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Pro podání stížnosti, vznesení dotazu či zaslání podnětu nejsou stanoveny správní ani jiné poplatky.

V případě podání návrhu na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace činí správní poplatek 100 Kč; správní poplatek je možné uhradit poštovní poukázkou nebo bezhotovostním převodem na účet Českého telekomunikačního úřadu.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty pro vyřízení stížnosti či dotazu nejsou stanoveny.

Rychlost vyřízení závisí na konkrétních okolnostech dané záležitosti; snahou Českého telekomunikačního úřadu je tyto případy vyřídit co nejdříve.

Lhůty pro vyřízení námitky proti vyřízení reklamace jsou stanoveny v zákoně o poštovních službách, kdy lhůta pro vydání rozhodnutí činí 90 dnů, s možností prodloužení u zvlášť složitých sporů.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Dalším účastníkem řízení o námitce proti vyřízení reklamace je provozovatel poštovních služeb.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

V některých případech je potřebná průběžná spolupráce s Českým telekomunikačním úřadem.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Můžete využít tuto elektronickou adresu (v případě podání stížnosti, vznesení dotazu či podnětu elektronický podpis není požadován): podatelna@ctu.cz.

Datová schránka Českého telekomunikačního úřadu: identifikátor a9qaats.

U podání návrhu na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace je vyžadován postup dle zákona o poštovních službách, správního řádu (viz postup výše) a dodržení stanovené lhůty pro podání návrhu.

28. Popis byl naposledy aktualizován

18.10.2017

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.

Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Svátek

Svátek má Tibor

Datum a čas

Dnes je středa, 13. 11. 2019, 7:32:04

Aktuální počasí

Počasí dnes:

13. 11. 2019

zatazenosde

Bude většinou zataženo, občas déšť nebo přeháňky, od 400m srážky sněhové, na Moravě a ve Slezsku sněžení od 900m . Denní teploty 1 až 5°C, na východě 4 až 8°C. Noční teploty 2 až -2°C.

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Svoz odpadu

Po Út St Čt So Ne
28
    Papír - svoz od domu
Šebrov-Kateřina
29 30 31 1
    Papír - kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
2 3
4 5
    Netříděný komunální odpad
Šebrov-Kateřina
6
    Sklo - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
7
    Plasty-kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
8 9 10
11
    Plasty - svoz od domu
Šebrov-Kateřina
12 13 14 15
    Papír - kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
16 17
18 19
    Netříděný komunální odpad
Šebrov-Kateřina
20
    Sklo - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
21
    Plasty-kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
22 23 24
25
    Papír - svoz od domu
Šebrov-Kateřina
26 27 28 29
    Papír - kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
30 1

Obecní knihovny

Otevírací doba

Šebrov:          po 16:30 - 18:00
Sv. Kateřina: po 17:00 - 19:00

Program. prohlášení OZ

Jooble

Jooble

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie

Náhodný výběr z galerie

Anketa

Třídíte odpad?

Celkem hlasů:
104
Hlasování začalo:
23. 10. 2018
Hlasování končí:
neomezeno

Hlasujte kliknutím na jednu z možností