A picture
A picture

Navigace

Obsah

Životní situace

« Zpět na Strom životních situací

Náhradní doba pojištění - doba péče o osobu bezmocnou, závislou

3. Pojmenování (název) životní situace

Náhradní doba pojištění - doba péče o osobu bezmocnou, závislou

4. Základní informace k životní situaci

Při splnění podmínky jednoho roku pojištění je náhradní dobou pojištění v období do 31.12.2006 osobní péče o blízkou převážně nebo úplně bezmocnou osobu, případně částečně bezmocnou osobu starší 80 let.

V období od 1.7.2001 do 31.12.2006 je náhradní dobou pojištění také péče o takovou osobu, která však není osobou blízkou, ovšem za podmínky, že osoba bezmocná a pečující žijí ve společné domácnosti.

Od 1.1.2007 je náhradní dobou pojištění doba osobní péče o osobu mladší 10 let, která je závislá na pomoci jiné osoby ve stupni I (lehká závislost), nebo o osobu, která je závislá na pomoci jiné osoby ve stupni II (středně těžká závislost) nebo stupni III (těžká závislost) a nebo stupni IV (úplná závislost), pokud žijí v domácnosti; podmínka domácnosti se nevyžaduje, jde-li o blízkou osobu.

Tyto doby jsou pro nárok na důchod i jeho výši hodnoceny plně.

Podmínkou pro to, aby se tato doba získaná po 31.12.2011 hodnotila jako náhradní doba pojištění, je, že pojištěnec po dobu trvání této účasti byl v České republice účasten důchodového pojištění z jiného důvodu, nemocenského pojištění nebo zdravotního pojištění anebo, bydlel-li v České republice, jako poživatel důchodu nebo rodinný příslušník odvozoval své nároky ze zdravotního pojištění v jiném členském státě Evropské unie.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Osoby svéprávné ve smyslu občanského zákoníku.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Vydání rozhodnutí okresní správy sociálního zabezpečení, Pražské správy sociálního zabezpečení nebo Městské správy sociálního zabezpečení Brno (dále jen "OSSZ/ PSSZ/ MSSZ") o době a rozsahu péče.

Řízení se zahajuje na základě návrhu, který se podává po skončení péče (popř. během péče v souvislosti s podáním žádosti o důchod). Od 1.2.2018 odpadá povinnost podání návrhu nejpozději do dvou let od skončení péče, tzn., že návrh může být podán kdykoliv po skončení péče. Podmínka dvouleté lhůty pro podání návrhu však zůstává nadále zachována v případě péče skončené před 1.2.2018.

Rozhodnutí se předkládá při sepisování žádosti o dávku důchodového pojištění.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Faktickým předpokladem hodnocení doby péče jako náhradní doby pojištění je, že závislost osoby, o níž je pečováno, byla posouzena v rámci zahájeného řízení o přiznání příspěvku na péči podle zákona o sociálních službách; podle tohoto zákona není možné posuzovat závislost zpětně.

Náhradní doba pojištění se dokládá rozhodnutím OSSZ/ PSSZ/ MSSZ o době a rozsahu péče, které se předkládá při sepisování žádosti o dávku důchodového pojištění.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Návrh na zahájení řízení o vydání rozhodnutí o době a rozsahu péče se podává na OSSZ/ PSSZ/ MSSZ místně příslušné podle místa trvalého pobytu osoby, o níž je/bylo pečováno.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Na OSSZ/ PSSZ/ MSSZ je třeba předložit:

  • identifikační údaje žadatele a osoby, o níž je pečováno,

  • doklady prokazující příbuzenský vztah (osoba blízká),

  • údaje prokazující vedení společné domácnosti (nejde-li o osobu blízkou),

  • potvrzení krajské pobočky úřadu práce, před 1.1.2012 obecního úřadu obce s rozšířenou působností, o stupni závislosti osoby, o níž je pečováno, popř. rozhodnutí o přiznání příspěvku na péči.

Dále (v případě péče před 1.1.2007), pokud má pečující osoba k dispozici rozhodnutí o zvýšení důchodu pro bezmocnost nebo posudek o bezmocnosti osoby, o niž je pečováno, předkládá i toto rozhodnutí, popř. posudek.

Nebyl-li posudek o bezmocnosti dosud zpracován, OSSZ/ PSSZ/ MSSZ si jej sama vyžádá od svého posudkového lékaře.

V případech, kdy se nejedná o osobu, která spadá do okruhu osob blízkých, je třeba prokázat vedení společné domácnosti žadatele s bezmocnou osobou (dle ust. § 24 zákona o důchodovém pojištění se blízkou osobou rozumí - manželé, příbuzní v řadě přímé, děti uvedené v § 20 odst. 1 zákona o důchodovém pojištění, sourozenci, zeť, snacha a manžel rodiče, a to kteréhokoli z manželů).

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsaný tiskopis návrhu na zahájení řízení o vydání rozhodnutí o době a rozsahu péče je k dispozici na kterékoliv OSSZ/ PSSZ/ MSSZ nebo na internetových stránkách České správy sociálního zabezpečení.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Rozhodnutí má být vydáno do 30 dnů, ve zvlášť složitých případech do 60 dnů.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

V případě péče zajišťované více osobami, jsou účastníky řízení všechny pečující osoby.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Tuto situaci nedoporučujeme řešit elektronicky; vhodnější je osobní kontakt s místně příslušnou OSSZ/ PSSZ/ MSSZ.

28. Popis byl naposledy aktualizován

16.04.2018

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.

Datum a čas

Dnes je sobota, 7. 12. 2024, 12:16:05

Rozhlas v mobilu

Svátek

Svátek má Ambrož, Benjamín

Aktuální počasí

dnes, sobota 7. 12. 2024
déšť se sněhem 2 °C 1 °C
neděle 8. 12. zataženo 3/0 °C
pondělí 9. 12. slabý déšť 3/0 °C
úterý 10. 12. oblačno 2/0 °C

Mobilní aplikace

mobilní aplikace

google-play-downloadapp-store-download

Svoz odpadu

Po Út St Čt So Ne
25 26
    Netříděný komunální odpad
    Papír - svoz od domu
27
    Sklo - centrální sběrná místa
28
    Plasty-kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
29 30 1
2 3 4
    Papír - kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
5 6 7 8
9 10
    Netříděný komunální odpad
    Plasty - svoz od domu
11 12
    Plasty-kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
13 14 15
16 17 18
    Papír - kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
19 20 21 22
23 24
    Netříděný komunální odpad
    Papír - svoz od domu
25
    Sklo - centrální sběrná místa
26
    Plasty-kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Kanalizační řád obce

Kanalizační řád Typ: PDF dokument, Velikost: 742.55 kB

Schéma kanalizační sítě Typ: PDF dokument, Velikost: 180 kB

Síť širších vztahů Typ: PDF dokument, Velikost: 1.22 MB

Přílohy  Typ: PDF dokument, Velikost: 10.48 MB

Adaptační strategie pro obec Šebrov - Kateřina

Adaptační strategie

Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Obecní knihovny

Otevírací doba

Šebrov:          po 16:30 - 18:00
Sv. Kateřina: po 17:00 - 19:00

Obecní zpravodaj

Zpravodaj 3-4_2024

Zpravodaj 3-4-2024 Typ: PDF dokument, Velikost: 4.32 MB

Jooble

Jooble