A picture
A picture

Navigace

Obsah

Životní situace

« Zpět na Strom životních situací

Povinnost zajistit zpracování průkazu energetické náročnosti budovy (průkaz)

3. Pojmenování (název) životní situace

Povinnost zajistit zpracování průkazu energetické náročnosti budovy (průkaz)

4. Základní informace k životní situaci

Povinnost zpracovávat průkaz je v určitých situacích dána vždy stavebníkům, vlastníkům budov (příp. jejich ucelených částí) či sdružení vlastníků jednotek (SVJ).

Budovou je zde myšlena nadzemní stavba a její podzemní části, prostorově soustředěná a navenek převážně uzavřená obvodovými stěnami a střešní konstrukcí, v níž se používá energie k úpravě vnitřního prostředí (vytápění, ohřev vody, osvětlení apod.).

Ucelenou částí je myšlena část budovy, podlaží, byt nebo jiná část budovy, která je určena k samostatnému používání nebo byla za tímto účelem upravena.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Povinnost zajistit zpracování průkazu je dána stavebníku, vlastníku budovy či SVJ.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Zjednodušeně lze říci, že jsou dva druhy průkazů.

První se zpracovává v případě, kdy se staví nebo mění stávající budova, a druhý v případě, kdy je nakládáno s vlastnictvím budovy nebo její ucelenou částí, tedy dochází k prodeji či pronájmu.

Kromě toho jsou pak postupně průkazy vyžadovány od určitého data i v případech, kdy nedochází k žádným změnám.

1.) Výstavby a rekonstrukce budov

- Výstavba nové budovy, nebo změna stavby před jejím dokončením:

Při výstavbě nové budovy je stavebník povinen plnit požadavky na energetickou náročnost budovy.

Průkaz je potřeba přiložit k žádosti o stavební povolení nebo ohlášení stavby tak, aby bylo patrné, že je budova navržena v souladu s plněním požadavků energetické náročnosti.

- Větší změna dokončené budovy:

Větší změnou dokončené budovy je myšlena změna dokončené budovy na více než 25 % celkové plochy obálky budovy.

Stavebník, vlastník budovy nebo SVJ musí zajistit zpracování průkazu v případě takovéto změny budovy (např. rekonstrukce, dostavba aj.), a to při žádosti o stavební povolení (i v případě, kdy větší změna nepodléhá stavebnímu povolení).

Průkaz v tomto případě opět slouží jako doklad, že po provedených změnách budou plněny požadavky na energetickou náročnost budovy.

- Další změny budovy:

V případě jiné než větší změny dokončené budovy nebo větší změny dokončené budovy, při které se dokládají požadavky na snížení energetické náročnosti pro měněné stavební prvky obálky budovy (rekonstruovanou část budovy) nebo technické systémy, a která je provedena do 10 let od vyhotovení průkazu energetické náročnosti této budovy, jsou vlastník budovy nebo SVJ povinni plnit požadavky na energetickou náročnost budovy a pro stavbu splnit požadavky na energetickou náročnost pro měněné stavební prvky obálky budovy nebo měněné technické systémy [tzn. pro např. měněný zdroj tepla (kotel) pro budovu v době platného průkazu znamená dodržet minimální požadavky na účinnost daného zařízení].

To doloží kopií dokladů, které se vztahují k měněným stavebním prvkům obálky budovy nebo měněným technickým systémům a které jsou povinni uchovávat 5 let.

2.) Prodej a pronájem

Povinnost zpracovat a následně předat průkaz nebo jeho ověřenou kopii kupujícímu či nájemci má vlastník budovy v případě:

  • prodeje budovy nebo ucelené části budovy,

  • pronájmu budovy,

  • pronájmu ucelené části budovy (např. bytová jednotka).

V případě prodeje či pronájmu budovy nebo ucelené části má vlastník povinnost zajistit uvedení ukazatelů energetické náročnosti uvedených v průkazech v informačních a reklamních materiálech (inzeráty, letáky apod., pokud dochází touto cestou k prezentování budovy).

Stejná podmínka je dána realitní kanceláři v případě uvádění budovy ve svých prezentačních materiálech.

Pro výše uvedené případy je celkovou energeticky vztažnou plochou myšlena vnější půdorysná plocha všech prostorů s upravovaným vnitřním prostředím v celé budově, vymezená vnějšími povrchy konstrukcí obálky budovy.

Pokud vlastníkovi jednotky (např. bytu) v bytovém domě, v případě prodeje této jednotky, nebyl na písemné vyžádání od SVJ průkaz předán, pak jej (pro splnění povinnosti předat průkaz kupujícímu) může nahradit vyúčtováním dodávek elektřiny, plynu a tepelné energie pro příslušnou jednotku za uplynulé 3 roky.

Povinnost zpracovat průkaz rovněž platí pro státní správu, která má jít příkladem; proto vlastník budovy, která je využívaná orgánem veřejné moci, a to u budov, jejichž energeticky vztažná plocha je:

  • větší než 500 m2, musí nechat zpracovat průkaz nejpozději do 30. června 2013,

  • větší než 250 m2, musí nechat zpracovat průkaz nejpozději do 30. června 2015.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Pokud vzniká povinnost zajistit zpracování průkazu dle výše uvedených termínů a povinností, je pro zpracování průkazu nutno oslovit tzv. energetického specialistu, kterému je vydáno oprávnění ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu; pouze tento energetický specialista je oprávněn zpracovat průkaz.

Seznam energetických specialistů naleznete na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.

8. Na které instituci životní situaci řešit

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Pro energetického specialistu, který bude průkaz zpracovávat, je důležité mít k dispozici stavební dokumentaci dané budovy.

Průkaz může být zpracován i bez stavební dokumentace (není-li k dispozici), nicméně lze předpokládat, že cena za takto zpracovaný průkaz bude vyšší.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Cena průkazu není pevně stanovena.

Cena se bude lišit dle typu budovy (rodinný dům, bytový dům, administrativní budova, nemocnice atd.), zda existuje stavební dokumentace, účel zpracování průkazu aj.

Je vhodné oslovit více specialistů, a na základě ceny si jednoho následně vybrat.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty, kdy má být průkaz zpracován, jsou dány zákonem.

V případě nové budovy či větší změny u stávající budovy musí být průkaz zpracován nezávisle na tom, zda stavba nebo větší změna podléhá stavebnímu povolení/ohlášení či nikoliv.

V případě prodeje nebo pronájmu budovy nebo ucelené části budovy musí být průkaz zpracován, předložen a předán nejpozději před podpisem smlouvy o prodeji/pronájmu.

V případě budov užívaných orgánem veřejné moci musí být průkaz zpracován nejpozději do 30. června 2013, je-li energeticky vztažná plocha větší než 500 m2, resp. nejpozději do 30. června 2015, je-li energeticky vztažná plocha větší než 250 m2.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Dotčené osoby jsou:

  • stavebníci,

  • vlastníci,

  • sdružení vlastníků jednotek (SVJ),

  • kupující/nájemci,

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Seznam energetických specialistů naleznete na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.

28. Popis byl naposledy aktualizován

07.09.2017

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.

Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Svátek

Svátek má Vítězslav

Datum a čas

Dnes je neděle, 21. 7. 2019, 6:32:03

Aktuální počasí

Počasí dnes:

21. 7. 2019

bo

Bude polojasno až oblačno, místy přeháňky nebo bouřky. Denní teploty 24 až 28°C. Noční teploty 16 až 12°C.

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Svoz odpadu

Po Út St Čt So Ne
1 2
    Netříděný komunální odpad
Šebrov-Kateřina
3
    Sklo - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
4
    Plasty-kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
5 6 7
8
    Papír - svoz od domu
Šebrov-Kateřina
9 10 11 12
    Papír - kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
13 14
15 16
    Netříděný komunální odpad
Šebrov-Kateřina
17
    Sklo - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
18
    Plasty-kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
19 20 21
22
    Plasty - svoz od domu
Šebrov-Kateřina
23 24 25 26
    Papír - kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
27 28
29 30
    Netříděný komunální odpad
Šebrov-Kateřina
31
    Sklo - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
1
    Plasty-kontejnery 1100 l - centrální sběrná místa
Šebrov-Kateřina
2 3 4

Obecní knihovny

Otevírací doba

Šebrov:          po 16:30 - 18:00
Sv. Kateřina: po 17:00 - 19:00

Obecní zpravodaj

Zpravodaj 1/2019

Program. prohlášení OZ

Jooble

Jooble

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie

Náhodný výběr z galerie

Kateřina, 1953

Anketa

Třídíte odpad?

Celkem hlasů:
78
Hlasování začalo:
23. 10. 2018
Hlasování končí:
neomezeno

Hlasujte kliknutím na jednu z možností